• Fleur Puls

Wat neem je mee naar een hardloopwedstrijd?

Wat neem je allemaal mee naar een hardloopwedstrijd?Ik kan een verschrikkelijke chaoot zijn wanneer het aankomt op mijn spullen klaarleggen voor de volgende dag en weet uit ervaring dat een lijstje de beste manier is om zo rustig mogelijk de ochtend door te komen.


Het startbewijs

Zonder startbewijs is er geen start. Zorg ervoor dat je jouw startbewijs netjes opbergt in de bijgeleverde envelop om scheurtjes, kreukels en verbuigingen in de tag te voorkomen.


De routeplanner

Neem de dag voor je race even goed de tijd om de reis en het terrein te bestuderen. Voorkom last-minute stress door bijvoorbeeld file of ongevallen. Vooral wanneer je met het OV reist moet je rekening houden met eventuele opstoppingen. Vertrek dus ruim op tijd en ga ervan uit dat het minstens één keer ergens tegenzit. Zo ben je altijd op tijd! Mocht je écht te vroeg zijn, dan zijn er rondom het evenement altijd genoeg leuke kraampjes en events te bezichtigen.Ook is het geen gek idee om te kijken hoever de start van het station of de parkeergelegenheid is.


Geld en sleutels

Geld komt áltijd van pas. Je kunt bijvoorbeeld net van te voren ineens hele erge dorst krijgen of juist na afloop het wel érg gezellig krijgen tijdens de ‘after-party’, waar er nog wel eens wat drankjes achterover worden geslagen.Het is wel zo fijn iets te kunnen halen wanneer je protesterende maag over heel perron 4 te horen is. Vergeet ook je sleutel niet indien je alleen reist. Er is niets vervelender dan thuiskomen voor een dichte deur wanneer je moe en hongerig bent!


Multi-belt

Ren jij tijdens je trainingen met een multi-belt om? Doe dat dan tijdens de wedstrijd ook! Zo ben je niet afhankelijk van de drink posts en geeft het bovendien een vertrouwd gevoel. Je kunt hier ook mooi je telefoon en andere dingetjes tijdens het rennen in kwijt.


GPS horloge

Je snapt dat zonder horloge rennen gewoon simpelweg geen optie is anno 2019. Wat je ook doet. Oh en opladen is ook verstandig.


Telefoon

Spreekt voor zich, om diezelfde redenen als hierboven genoemd. Hoe kun je anders laten weten dat je gefinisht bent? Bovendien kun je ook écht het parcours niet verlaten zonder minstens één ‘happy selfie’ met de rest van de menige gemaakt te hebben.


Headphones en muziek

Laad je headphones de dag van te voren op zodat je niet ineens voor verrassingen komt te staan. Ik vind het ook altijd leuk om de dag van te voren even de tijd te nemen om een playlist te maken. Een goede tune in je oren maakt het verschil tussen een euforische- of deprimerende race.


Compressiekousen

Ren je met compressiekousen aan tijdens je trainingen? Neem deze dan apart mee. Vaak duurt het nog uren voordat je werkelijk van start gaat, het is dan niet te adviseren de kousen al aan te trekken. Doe dit maximaal een half uur voor je race.


Water

Grote kans dat je een flinke reis voor de boeg hebt. Maak niet de fout in deze tijd niet meer te drinken, dit zal leiden tot een enorme dorst net voor of tijdens de race, waardoor je bij drink posts zal moeten ‘aanvallen’. Zonde van je racetijd!


Gel, energiereep of banaan

Nogmaals: je hebt waarschijnlijk een flinke reis voor de boeg. Dit betekent dat de kans dan ook groot is dat je bak havermout –hoe groot ie ook mocht zijn- al enkele uren terug verorberd is en je straks als gevolg hiervan met honger aan de start staat. Een banaan of energiereep kan net dat momentje overbruggen. Neem uiterlijk 30 minuten voor de start een snack.


Pet of zonnebril

Het is mij te vaak gebeurd dat wanneer de tvn bewolkte dag beloofde, de zon feller als ooit tevoren door de wolken kwam prikken. Neem altijd een pet of zonnebril mee voor het geval dat. Rennen met knijpende ogen en hoofdpijn van de zon is niet fijn


Deodorant

Vooral aan te raden als je met het openbaar vervoer weer terug moet. Je mede-treinreizigers zullen je dankbaar zijn.


Pleisters

Op het laatste moment erachter komen dat je linkerteentje wat schuurt? Dat kan nog wel eens uitmonden in een vervelende blaar tijdens de race! Neem daarom altijd pleisters mee om nare plekjes te voorkomen.


Zakdoekjes

Omdat we allemaal weleens onverwachts een Dixi in hebben moeten duiken. Als je al het geluk hebt een wc-rol aan te treffen in een Dixi, wil je die waarschijnlijk liever niet aanraken. Yak!


Veiligheidsspeldjes & haar elastiekjes

Tegenwoordig zijn de speldjes om je startbewijs vast te maken vaak rondom het evenement te verkrijgen, maar je weet maar nooit. Ik heb vaak genoeg gestaan zonder, wat leidde tot een hoop paniek en improvisatie. Toch vergeten? Oorbellen blijken een prima hulp te zijn.

Ik heb een paar keer geprobeerd met mijn losse lange lokken zwaaiend over mijn schouders te rennen, maar dat was geen groot succes. Tenzij je de wind van voren hebt zul je namelijk met los haar niet veel van de race meekrijgen. Non-stop haren in je ogen en mond- en oh man dan baal je. Ik heb zelfs wel is gehad dat er een lange pluk in mijn zweetoksel bleef hangen. Wat je ook doet met je coupe, zet het goed vast!


Dikke trui

Ben je van plan nog een kleine city-trip of avondje uit te plakken na je race? Vergeet dan je setje schone kleren niet. Wel zo fris. Al zul je in je welverdiende ‘after-race-look’ zeker de nodige aandacht trekken. Aan jou de keus!


Ook als je nergens meer heen gaat na afloop van de race is het aan te raden een trui of vest mee te nemen. Je koelt snel af omdat je onder het zweet zit.

Geniet van de race!

0 keer bekeken

©2019 door Fleur Puls