©2019 door Fleur Puls

• Fleur Puls

Weekblog #1 Mijn eerste (anderhalve)week op Curaçao!

Bijgewerkt: 9 sep 2019

Mijn eerste anderhalve week op Curaçao zit er alweer op! Heel raar of te beseffen dat ik een week geleden nog in Nederland was. In deze blog laat ik jullie zien hoe mijn eerste dagen op het eiland eruit zagen.

Donderdag

Nadat ik mijn ouders had uitgezwaaid, liep ik met een brok in mijn keel naar het vliegtuig. Afscheid nemen is nooit leuk, maar wat ik ga doen is natuurlijk ook leuk! Dus tranen drogen en snel het vliegtuig in!

Ik vloog met een KLM vliegtuig en dat verliep prima. Ik kreeg prima eten en drinken en er was een schermpje in de stoel voor je waarmee je spelletjes kon doen en filmpjes op kon kijken. Na een hele lange vlucht (9 en een half uur) kwam ik eindelijk aan op Hato Airport. Het was een koude vlucht.

Ik werd gelijk opgehaald door iemand van de universiteit waar ik studeer dus dat was fijn. Eenmaal op de campus aangekomen kreeg ik gelijk een rondleiding. Daarna kon ik mijn koffers uitpakken op mijn kamer en gaan eten. Ik kwam aan rond half drie in de middag dus ik probeerde zo lang mogelijk op te blijven. Na mijn koffers uitgepakt te hebben ging ik mijn kamer decoreren om wakker te blijven en rond tien uur in de avond viel ik in slaap.

Vrijdag Rond een uur of drie in de nacht werd ik weer wakker. En dat terwijl ik super moe was en niet eens heel vroeg ging slapen. Helaas dus last van een hevige jetlag. Het was een warme nacht. Ik moet nodig wennen aan het warme weer hier op Curaçao. Na een rondje over de campus gelopen te hebben probeerde ik weer te gaan slapen. Helaas lukte dit niet echt. Mede door de warmte. Helaas.

Om negen uur had ik een afspraak met de decaan om mijn inschrijving compleet te maken en om me het een en ander uit te leggen over de campus en de universiteit. Na het gesprek moest ik gelijk mijn eerste college volgen. Spannend! Een nieuwe klas met mensen die ik nog nooit gezien heb en die misschien niet eens mijn taal spreken. Dit viel reuze mee. Het blijkt dat hier op Curaçao iedereen vanaf de basisschool Nederlands krijgen en/of de school volledig Nederlands is.

In de middag ging ik even naar de supermarkt om wat spulletjes voor mijn kamer te kopen. Na dat gedaan te hebben werd ik heel moe en ging ik maar een film kijken. Weer probeerde ik zo laat mogelijk op te blijven om te wennen aan de tijdszone. Dit ging weer prima en rond elf uur viel ik in slaap.

Zaterdag

Toen ik wakker werd om ongeveer 6 uur, voelde ik me niet zo lekker. Ik had de ventilator, gericht op me, vergeten uit te zetten. Daar ben ik flink ziek van geworden. Mede daardoor ben ik de hele dag in mijn bed gebleven. Ik had namelijk ook last van slaap te kort.

Zondag

Doordat ik nog steeds last heb van een jetlag werd ik om 5 uur in de ochtend wakker. Ik wou niet meer de hele dag op de campus blijven dus ging ik op zoek naar dingen om te doen hier in de buurt.

Na een tijdje gezocht te hebben kwam ik erachter dat er geen bus tijden bekend zijn van bushaltes. Alleen de tijd wanneer de bus vertrekt vanaf het busstation is bekend. Dit busstation is 12 kilometer verderop dus met de bus ergens heen gaan was geen optie. Uiteindelijk besloot ik om gewoon naar het centrum van Willemstad te lopen. Het was nog lekker koel buiten dus prima te doen.

Twee uur later kwam ik aan in het centrum van Willemstad. Als eerste zag ik de Handelskade met de gekleurde gebouwen. De oud-Hollandse gebouwen zijn in vrolijke kleuren geverfd en staan recht aan de zee. Ik besloot om een rondje te lopen. Overal staan marktstalletjes waar souvenirs en vers fruit worden verkocht en daartussen loopt een mannetje rond met twee tamme leguanen. De winkels stellen niet veel voor; het gaat hier vooral om de ambiance. Helaas viel het shopgehalte dus tegen. Daarvoor moet ik even verder zoeken.

Ik had er een tijdje rond gelopen en besloot toen om terug te gaan met de bus. Dus eerst op zoek naar het busstation. In het centrum van Willemstad zijn 2 busstations te vinden. Eentje in Punda en eentje in Otrobanda. Ik was het dichtste bij Otrobanda dus daar ging ik heen. Het was vrij eenvoudig om met de bus te gaan. Er hangen borden met buslijnen en tijden dus ik wist precies waar ik moest zijn. De bus was op tijd en de bus had ook nog eens airco, een win win!

Toen ik weer thuis kwam ben ik begonnen met het studeren voor school. Ik had een achterstand van 2 weken dus er viel nogal wat in te halen. Hier was ik voor de rest van de dag mee bezig.

Maandag

Nog steeds niet van mijn jetlag af, ik werd om 6 uur wakker. Het gaat wel steeds beter. Nog steeds een beetje ziek ging ik naar college. Ik had de hele dag college, exciting! De colleges zijn wat anders dan in Nederland. Tenminste, anders dan hoe ik vorig jaar colleges had. Er is hier geen verschil tussen hoorcolleges en werkcolleges. Je hebt ze gewoon allebei tegelijk.

Na college moest ik gelijk bezig met een opdracht dus dit deed ik voor de rest van de avond.

Dinsdag

Ik had eindelijk een keertje langer geslapen. Ik werd pas om half 8 wakker en ik moest weer de hele dag naar colleges. Deze dag ging net zo als maandag.

Woensdag

Woensdag is de dag dat ik de halve dag vrij had. Ik had plannen gemaakt om bepaalde dingen te doen maar ik kwam erachter dat vervoer echt een probleem is hier. Zonder eigen auto kom je niet ver. Dus in plaats van de hele middag op het strand te liggen besloot ik een auto te zoeken. Dit was nog niet zo makkelijk voor het budget dat ik had. Ik had een klein budget en hoefde dus ook niet een grote auto, als het maar rijdt. Na een paar uur gezocht te hebben had ik nog geen auto gevonden dus ik ging over op het zoeken naar een huur auto. Dit ging een stuk makkelijker. Na een half uurtje zoeken had ik een reservering voor een auto gemaakt voor vrijdag.

Later deze dag ging ik nog even een rondje lopen. Ik wist dat ik hiermee op moest passen omdat het hier crimineel is. Ik liep alleen langs belichtte paden parallel aan een drukke auto weg. Zo kon iedereen me zien en kon ik zelf ook genoeg zien. Ik voelde me niet onveilig.

Donderdag

Deze dag had ik weer de hele dag colleges dus ik ga hier niets meer over vertellen. Beetje saai :)

Vrijdag

De dag dat ik mijn huur auto krijg! De auto stond klaar om 9 uur in de ochtend zoals afgesproken en ik kon meteen op pad. Het eerste wat ik deed was opnieuw naar Willemstad. Dit omdat er een bioscoop zit en ik wou graag de tijden van de films die daar draaien weten. Na dat ik dat had uitgevonden ging ik weer naar het centrum en pakte ik een terrasje om te ontbijten.

In de middag besloot ik naar het strand te gaan. Ik was tenslotte al een week op Curacao en heb nog geen voet op het strand gezet. Ik ging naar Kokomo beach. Hier bleef ik totdat de zon onder ging en daarna ging ik naar de campus om te eten. Na het eten keek ik weer een film, ging nog wat studeren en viel in slaap.

Zaterdag

Eindelijk ben ik van mijn jetlag af! Ik werd pas om half negen wakker! Ik kleedde me snel om want er stond veel op het programma. Allereerst ging ik naar Sambil. Dit is een winkelcentrum die overdekt is. Omdat het overdekt is is overal airco wat me erg aantrok :) Hier heb ik een tijdje rond gelopen en uiteindelijk kocht ik wat fruit en drinken bij de Carrefour die ook in de supermarkt was.

Na dat ik in het winkelcentrum was geweest reed ik richting het 'Spaanse Water'. Ik had op het internet gelezen dat ergens in het Spaanse Water een klein bootje gezonken was en nooit opgetakeld is. Dit leek me een leuke bezienswaardigheid om te bekijken op mijn vrije zaterdag middag. Het bootje was snel te vinden. Als je naar Fort Beekenburg rijdt moet je nog een stukje verder rijden en je vind het strandje waar het bootje te vinden is. Als je dit zelf ook wilt bezoeken, ik raadt het je zeker aan, dan moet je wel opletten dat de weg erg slecht is. En daarmee bedoel ik, slecht voor Curaçaose begrippen. Het bootje ligt ongeveer 300 meter van het strand af. Na 5 minuutjes rustig zwemmen kon je het bootje al zien. Het was zeker de moeite waard! Er waren zoveel vissen en koraal te zien.

In de avond ging ik naar de film in de bioscoop in het centrum van Willemstad. Het kostte me 3 euro om de film te zien en het was zeker de moeite waard!

Dat was mijn eerste ander halve week op Curaçao!