• Fleur Puls

Hoe overleef je hete hardloopwedstrijd?

Wanneer ik op Curacao ben, gooi ik mezelf gelijk in het diepe en ga ik een halve marathon lopen. Omdat ik niet echt gewend ben aan het klimaat op Curacao ben ik op zoek gegaan naar manieren om de hitte tegen te gaan.


Je kunt elk jaar in november de KLM Marathon lopen op Curaçao. Als een hele marathon je wat teveel van het goede is (had ik al gezegd dat het altijd 30 graden is op Curaçao?) kun je ook kiezen voor een halve marathon, een 10 kilometer loop of een 5 kilometer run. Die laatste mag je ook (snel)wandelen. Vergeleken met ander wedstrijden is het relatief rustig, en het parcours is fantastisch mooi. Ga je mee? Omdat het er zo warm is, hier wat tips!


1. Doe een oefenrondje

Op Curaçao is het warm: rond de 30 graden Celsius, het hele jaar rond. Als je in Nederland hardloopt ben je daar niet aan gewend, dus is het aan te raden om een (paar) oefenrondje(s) te lopen zodra je op het eiland arriveert. Ik ben geen 21 kilometer gaan rennen, maar wel een kilometer of acht. Zo merk je hoe je lichaam reageert op een andere vochtigheidsgraad (je zweet veel sneller!) en temperatuur (je zweet nóg veel sneller!). Sporten helpt overigens ook bij een jetlag; win-win.


2. Loop niet te hard van stapel

Mijn strategie voor eigenlijk elke hardloopwedstrijd: houd jezelf gedurende de eerste helft in. Veel mensen hebben de neiging om nogal hard van stapel te lopen (letterlijk en figuurlijk) omdat je enthousiast bent en de adrenaline door je lijf giert. Als je jezelf voor je gevoel tegenhoudt gedurende de eerste helft van de wedstrijd – ongeacht welke afstand je loopt – heb je de tweede helft van de wedstrijd als het goed is nog energie ‘over’. Als dat weinig energie is blijf je in hetzelfde tempo door hachelen, als dat veel energie is kun je altijd de tweede helft nog versnellen. Werkt voor mij als een tiet.


3. Verken het parcours

Hardlopen is mentaal. Zorg daarom dat je je een beetje inleest in het parcours. Niet alleen weet je op die manier waar eventuele hoge bruggen zijn waar je je mentaal op moet voorbereiden, het zorgt er ook voor dat je bijvoorbeeld weet waar water stops zijn. Het kan ook helpen om een rondje te Googelen over het parcours dat je gaat lopen: vaak kun je best veel informatie vinden over de routes van bekende wedstrijden. Van beruchte stukken vals plat (killing!) en hoge bruggen (echt; ik háát ze) kun je maar beter van tevoren weten waar ze komen, zodat ze je niet verrassen. In het parcours van de halve marathon van Curaçao zat de hoge Juliana-brug waar ik als een berg tegenop zag (Ha. Ha. Wát een woordgrap) en waar ik absoluut energie voor moest bewaren. Gelukkig kwam daarna een post waar ik energiedrank kon bijtanken, zodat ik de laatste paar kilometers nog even kon knallen.

4. Drink limoenlimonade

Nee, het is geen natuurlijke energiedrank, maar het is wel lekker. De limonade op Curaçao is gemaakt van ijs, water, limoen en suiker. Handig als je na een run op krachten moet komen. Aanrader!


Ik hoop dat deze tips je helpen!


0 keer bekeken

©2019 door Fleur Puls